URBAN ARCHAEOLOGY IN MIDDLE AGE

Course objectives

The course aims at the acquisition of theoretical and methodological foundations of the Landscape Topography between early and late Middle Ages. The course, also developped as a seminar with active taking part by the students, aims to use historical, documentary, archaeological, topographic, cartographic and iconographic sources. In addition, the latest landscape reconstruction techniques will be presented.

Channel 1
GIORGIA MARIA ANNOSCIA Lecturers' profile

Program - Frequency - Exams

Course program
The course aims to address the complex issues of the transition from the late antique economic system to the new forms of exploitation and management of resources in the Middle Ages. The analysis will focus on the settlement choices and the land organization of the lay or ecclesiastical (abbey and diocesan) seigniories of the Middle Ages in some territorial contexts. Some of the lessons will be held by invited scholars and experts. Seminar activities are foreseen, entrusting the students with individual research.
Prerequisites
No prerequirement needed
Books
A. Chavarría Arnau, Considerazioni sulla fine delle ville in Occidente, in Archeologia Medievale, XXXI (2004), pp. 7-19. E. Destefanis, Archeologia dei monasteri altomedievali tra acquisizioni raggiunte e nuove prospettive di ricerca, in Post Classical Archaeologies, I (2011), pp. 349-382. E. Destefanis, Episcopato e proprietà ecclesiastica: il ruolo del vescovo nella gestione delle risorse tra città e territorio (IV-VII secolo), in Acta XV Congressus internationalis archaeologiae christianae, Città del Vaticano 2013, pp. 483-498. S. Gelichi, Il monastero di Nonantola e le sue terre. Controllo del territorio e organizzazione dell'insediamento nel medioevo, in L. Ermini Pani (a cura di), Committenza, scelte insediative e organizzazione patrimoniale nel Medioevo. Atti del convegno di studio (Tergu, 15-17 settembre), 2006), Spoleto 2007, pp. 325-356. F.R. Stasolla, Celle e dipendenze per l’organizzazione del lavoro monastico in area laziale, in De Re Monastica 4. Teoria e pratica del lavoro nel monachesimo altomedievale. Convegno Internazionale (Roma-Subiaco, 7-9 giugno 2013), Spoleto 2015, pp. 141-161. C. Citter - A. Arnoldus-Huyzenveld, Uso del suolo e sfruttamento delle risorse nella pianura grossetana nel Medioevo: verso una storia del parcellario e del paesaggio agrario, Roma 2011. V. Caracuta - G. Fiorentino, Ambiente e strategie produttive nei siti di san Lorenzo in Carminiano e Pantano (Fg) tra XII e XIV secolo, in P. Favia - H. Houben - K. Toomaspoeg (a cura di), Acta Theutonica 7. Federico II e i cavalieri teutonici in Capitanata. Recenti ricerche storiche e archeologiche, Galatina-Lecce 2012, pp. 317-332. J.A. Quirós Castillo, Oltre la frammentazione postprocessualista. Archeologia agraria nel nordovest della Spagna, in Archeologia Medievale, XLI (2014), pp. 23-37.
Teaching mode
The activity will be carried out in presence and/or remotely (on Google Meet platform) according to the safety provisions related to Covid-19 emergency
Frequency
not required
Exam mode
Interview and evaluation of a project. Students evaluation will be based on the following parameters: knowledge, active involvement in classes, reasoning, learning.
Lesson mode
The course consists of lectures in which more participatory lessons are altered (flipped-classroom, seminars)
GIORGIA MARIA ANNOSCIA Lecturers' profile

Program - Frequency - Exams

Course program
The course aims to address the complex issues of the transition from the late antique economic system to the new forms of exploitation and management of resources in the Middle Ages. The analysis will focus on the settlement choices and the land organization of the lay or ecclesiastical (abbey and diocesan) seigniories of the Middle Ages in some territorial contexts. Some of the lessons will be held by invited scholars and experts. Seminar activities are foreseen, entrusting the students with individual research.
Prerequisites
No prerequirement needed
Books
A. Chavarría Arnau, Considerazioni sulla fine delle ville in Occidente, in Archeologia Medievale, XXXI (2004), pp. 7-19. E. Destefanis, Archeologia dei monasteri altomedievali tra acquisizioni raggiunte e nuove prospettive di ricerca, in Post Classical Archaeologies, I (2011), pp. 349-382. E. Destefanis, Episcopato e proprietà ecclesiastica: il ruolo del vescovo nella gestione delle risorse tra città e territorio (IV-VII secolo), in Acta XV Congressus internationalis archaeologiae christianae, Città del Vaticano 2013, pp. 483-498. S. Gelichi, Il monastero di Nonantola e le sue terre. Controllo del territorio e organizzazione dell'insediamento nel medioevo, in L. Ermini Pani (a cura di), Committenza, scelte insediative e organizzazione patrimoniale nel Medioevo. Atti del convegno di studio (Tergu, 15-17 settembre), 2006), Spoleto 2007, pp. 325-356. F.R. Stasolla, Celle e dipendenze per l’organizzazione del lavoro monastico in area laziale, in De Re Monastica 4. Teoria e pratica del lavoro nel monachesimo altomedievale. Convegno Internazionale (Roma-Subiaco, 7-9 giugno 2013), Spoleto 2015, pp. 141-161. C. Citter - A. Arnoldus-Huyzenveld, Uso del suolo e sfruttamento delle risorse nella pianura grossetana nel Medioevo: verso una storia del parcellario e del paesaggio agrario, Roma 2011. V. Caracuta - G. Fiorentino, Ambiente e strategie produttive nei siti di san Lorenzo in Carminiano e Pantano (Fg) tra XII e XIV secolo, in P. Favia - H. Houben - K. Toomaspoeg (a cura di), Acta Theutonica 7. Federico II e i cavalieri teutonici in Capitanata. Recenti ricerche storiche e archeologiche, Galatina-Lecce 2012, pp. 317-332. J.A. Quirós Castillo, Oltre la frammentazione postprocessualista. Archeologia agraria nel nordovest della Spagna, in Archeologia Medievale, XLI (2014), pp. 23-37.
Teaching mode
The activity will be carried out in presence and/or remotely (on Google Meet platform) according to the safety provisions related to Covid-19 emergency
Frequency
not required
Exam mode
Interview and evaluation of a project. Students evaluation will be based on the following parameters: knowledge, active involvement in classes, reasoning, learning.
Lesson mode
The course consists of lectures in which more participatory lessons are altered (flipped-classroom, seminars)
  • Lesson code10607100
  • Academic year2025/2026
  • CourseArchaeology
  • CurriculumArcheologia e civiltà del mondo classico
  • Year2nd year
  • Duration12 months
  • SSDL-ANT/08
  • CFU6