Degree programme choice orientation

Il SOrT è il servizio di Orientamento integrato della Sapienza. Il servizio ha una sede centrale nella Città universitaria e sportelli dislocati presso le Facoltà. Nei SOrT studentesse e studenti possono trovare informazioni più specifiche rispetto alle Facoltà e ai corsi di studio e un supporto per orientarsi nelle scelte. L'ufficio centrale e docenti delle Facoltà coordinano i progetti di orientamento in ingresso e di tutorato e forniscono informazioni sull'offerta didattica e sulle procedure amministrative di accesso ai corsi.

Iniziative e progetti di orientamento:

1. “Porte aperte alla Sapienza”.
L'iniziativa, che si tiene ogni anno presso la Città Universitaria, è l'appuntamento più importante dedicato alle nuove matricole e non solo: nelle tre giornate di orientamento si possono incontrare docenti e altri studenti, ricevere informazioni, assistere nell'Aula Magna alle conferenze di presentazione dell'offerta formativa di tutte le Facoltà dell'Ateneo. L'iniziativa è rivolta a tutti coloro che intendono iscriversi ai Corsi di Laurea, Laurea Magistrale a ciclo unico e Laurea Magistrale di Sapienza, con particolare attenzione agli studenti delle ultime classi delle Scuole Secondarie Superiori. L'evento costituisce per ogni stakeholder l'occasione per conoscere la Sapienza, la sua offerta didattica, i luoghi di studio, di cultura e di ritrovo ed i molteplici servizi disponibili per gli studenti (biblioteche e sale studio, musei, residenze universitarie, attrezzature sportive, teatro di Ateneo). Oltre alle informazioni sulla didattica, durante gli incontri e negli stand di Facoltà lungo i viali dell'Ateneo, ma anche negli stand virtuali, è possibile ottenere indicazioni sull'iter amministrativo sia di carattere generale sia, più specificatamente, sulle procedure di immatricolazione ai vari corsi di studio e acquisire informazioni specifiche sui bandi per la partecipazione alle prove di accesso ai corsi.
Inoltre, per favorire lo sviluppo di contesti inclusivi e l'accesso alla formazione universitaria, il Settore per le relazioni con gli studenti con disabilità e con DSA promuove spazi di confronto per la gestione delle carriere mediante piani di studio personalizzati e individualizzati con l'attivazione di supporti didattici e/o economici e/o logistici disponibili per studentesse e studenti fragili. Infine, il Settore orienta studentesse e studenti alle procedure da seguire per la richiesta dei supporti con l'indicazione delle certificazioni cliniche da poter presentare.

2. Portale Orientamento Sapienza.
Per accompagnare il percorso di scelta del corso di studio, l'Ateneo ha realizzato un portale online (https://orientamento.uniroma1.it/index.html) che consente un'esperienza immersiva e anticipata della vita universitaria: entrare con immagini navigabili e filmanti nel campus, nelle aule e nei laboratori, nelle biblioteche, nel teatro, negli spazi dedicati alla musica e allo sport; fruire online di moduli didattici sui principali argomenti oggetto dei corsi; valutare e accrescere la propria preparazione per i test di accesso o di verifica delle conoscenze.
Inoltre, il portale rappresenta il punto di contatto principale per essere informati sugli eventi di orientamento che le diverse Facoltà e Dipartimenti programmano nel corso dell'anno e ospita i filmati di presentazione delle Facoltà, dei Corsi di Laurea, Laurea Magistrale a ciclo unico e Laurea Magistrale, in particolare dei corsi di nuova istituzione. Tutte le iniziative di orientamento sono promosse sui canali social di Ateneo in modo da intercettare l'attenzione di studentesse e studenti potenzialmente interessati.

3. Strumenti di autovalutazione (elaborati da esperti di Sapienza e scientificamente testati).
a. “Conosci te stesso”: efficace nell'accompagnare il processo decisionale volto alla scelta del percorso formativo. Una volta compilato, lo strumento restituisce un profilo di personalità, un profilo accademico e un profilo professionale.
b. “Io, me e gli altri”: permette di misurare le soft skills, cioè le attitudini rilevanti per inserirsi nella società e nel mondo del lavoro.

4. “Eventi di orientamento”.
Sulla pagina https://www.uniroma1.it/it/node/347362 sono raccolte in ordine cronologico tutti gli eventi di orientamento organizzati dall'Ateneo, dalle Facoltà, dai Dipartimenti e dai CAD/CdS.

L'Ateneo sostiene gli studenti con disabilità e con DSA nel delicato e importantissimo processo di orientamento, valutazione e selezione in ingresso.
Il “Settore studenti con disabilità e DSA” valuta quali modalità individualizzate di espletamento delle prove di ingresso si rendano necessarie in considerazione delle certificazioni presentate dagli studenti e dalle studentesse.
Per l'iscrizione a corsi di studio a numero programmato locale o nazionale in cui è prevista una prova selettiva per l'accesso, le persone con disabilità possono richiedere una serie di misure compensative (ad es.: aula dedicata; tempi aggiuntivi; Tutor lettore; Tutor accompagnatore; Interprete LIS; calcolatrice) seguendo le modalità di richiesta indicate nei bandi di ammissione ai corsi di studio.
Infine, il “Settore studenti con disabilità e DSA” si occupa, con il sostegno di tutor specializzati, tutor alla pari e interpreti LIS, dell'accoglienza a coloro che si iscrivono in Sapienza e che si trovano in una condizione di vulnerabilità.

Incoming Orientation
The SOrT is Sapienza’s integrated Orientation Service. The service has a central office at the University City campus and satellite desks located within the Faculties. At SOrT, students can access more detailed information specific to Faculties and degree programmes, as well as support to guide their choices. The central office and the Faculty-appointed academic staff coordinate the incoming orientation and tutoring projects, maintain relationships with secondary schools and their orientation coordinators, propose support actions during the critical transition phase from school to university, and provide assistance to current students. They also supply information on the academic offer and administrative procedures for course admission.
Orientation initiatives and projects:

  1. “Open Doors at Sapienza”
    Held annually at the University City campus, this is the most important event dedicated to new enrolments: during the three orientation days, prospective students can meet lecturers and current students, receive information, and attend presentations on the academic programmes offered by all Faculties in the Aula Magna. This initiative is aimed at anyone intending to enrol in Bachelor’s, single-cycle Master’s, and Master’s degree courses at Sapienza, with particular focus on students in their final years of secondary school. The event provides all stakeholders the opportunity to become familiar with Sapienza, its academic offerings, study spaces, cultural venues, meeting places, and the many services available to students (libraries and study rooms, museums, university residences, sports facilities, university theatre).
    In addition to academic information, attendees can obtain guidance on general administrative procedures and, more specifically, on enrolment procedures and entrance examination participation through Faculty stands along the campus avenues and virtual stands. Furthermore, to promote inclusive environments and access to university education, the Office for Relations with Students with Disabilities and Specific Learning Disorders (DSA) organises forums to manage academic careers through personalised study plans, activating available educational, financial, and logistical support for vulnerable students. The office also guides students on how to apply for support, including required clinical certifications.
  2. Sapienza Orientation Portal
    To support students in choosing their course of study, the University has created an online portal (https://orientamento.uniroma1.it/index.html) offering an immersive preview of university life: navigable images and videos of the campus, classrooms, laboratories, libraries, theatre, and spaces dedicated to music and sports; access to online teaching modules on core subjects; tools to assess and improve preparation for admission or knowledge tests. The portal also serves as the main point of contact for information about orientation events organised throughout the year by various Faculties and Departments and hosts videos presenting Faculties and degree programmes, especially newly established courses. All orientation initiatives are promoted via the University’s social media channels to engage prospective students.
  3. “A Bridge between School and University” Project
    This project aims to facilitate a smoother transition for secondary school students entering university and to ease their integration into the new environment. It consists of two initiatives:
    a) Sapienza Presents – Faculty presentations and sample lectures given by Sapienza professors, targeted at secondary school students on topics related to each academic area;
    b) Student Sapienza – School interventions to present Sapienza’s services and share university experiences through “mentor” students, senior students specifically trained for this role.
  4. “Know Yourself” Project
    This involves students completing a self-assessment questionnaire designed to effectively support their decision-making process in selecting their educational path.
  5. “Networked Orientation” Project
    An orientation and foundational knowledge realignment project, including preparatory courses with an initial online phase followed by intensive in-person courses aimed at students in their final years of secondary school applying to Faculties with limited enrolment in biomedical, health, and psychological fields.
  6. Paths for Transversal Skills and Orientation – PCTO (formerly school-work alternation)
    A teaching method that combines practical experience to help secondary school students consolidate their knowledge, test their skills in real-world settings, enrich their education, and guide their study choices.
  7. Next Generation Orientation (ONG)
    A joint project of all universities in the Lazio Region, funded by the Recovery and Resilience Plan, designed to assist students in making informed choices about their post-secondary education and define their personal and professional trajectories. Sapienza lecturers deliver a 15-hour training course, available in-person and integrated into the curriculum, structured into five 3-hour modules over five preferably consecutive days (subject to school agreements), covering topics such as:
  • Module A – Why study?
  • Module B – How to study at university?
  • Module C – How to best prepare for university study?
  • Module D – Who am I and who will I be?
  • Module E – What careers can I aspire to?
  1. Incoming Tutoring
    Tutoring activities are provided for students from the five years of secondary school. Additionally, to support study pathway choices and illustrate services for students with disabilities and DSA, Sapienza organises meetings with schools and individual orientation sessions with secondary schools. The University further supports students with disabilities and DSA through the crucial admission, evaluation, and orientation processes. The ‘Office for Students with Disabilities and DSA’ assesses the need for individualised accommodations during entrance exams, based on presented certifications. For courses with selective admission tests, students with disabilities may request compensatory measures (e.g., dedicated rooms, extra time, reader tutor, escort tutor, LIS interpreter, calculator) as indicated in the course admission notices. Similarly, for admission tests managed by the CISIA Consortium (TOLC tests), both in-person and online (TOLC@CASA), students with disabilities and/or DSA can request support measures following prescribed administrative procedures and deadlines. Lastly, the office welcomes new vulnerable students with the assistance of specialised tutors, peer tutors, and LIS interpreters.

Course of Study Activities
According to Article 3 of the Course Regulations, on 8 June 2024, the Course Coordination Committee (CCS) established three permanent commissions, including a specific ‘Incoming Commission’. This commission assists the Chair with evaluating admission requirements, organising two annual orientation events relating to legal sciences study paths, and developing initiatives to expand international agreements and enhance the attractiveness of the course.
Besides the Chair, the commission members include Prof. Antonio Capizzi, Dr Davide Perrone, and Dr Lucia Virgillo. Faculty members on this commission will also be listed as tutor lecturers in GOMP.