Course program
The course programme covers Italian cultural anthropology: studies of folklore, demology, popular culture, from a European Ethnology perspective. The course includes an overview of the history of studies since the Second World War and follows the changes and evolutions of Italian cultural anthropology through specific topics: ritual and feast, cultural heritage, visual anthropology, narrative and other oral expressions, autobiography, ethnography and field research, with a particular focus on Gramsci's thought and the work of Ernesto de Martino
Prerequisites
A good knowledge of the main topics of contemporary cultural anthropology, with particular reference to demology and folklore
Books
A. Ricci (a cura di), "L’eredità rivisitata. Storie di un’antropologia in stile italiano", Roma, CISU, ristampa 2020.
C. Gallini, Dono e malocchio, a cura di M. Aria e F. Dei, Patron, Bologna, 2024
A book of your choice
G. L. Bravo, Festa contadina e società complessa, Milano, Franco Angeli, 1984
A. Buttitta, Ideologie e folklore, Edizioni Museo Pasqualino, 2022 (ed. orig. 1971)
D. Carpitella, Folklore e analisi differenziale di cultura, Bulzoni, 1976
A. M. Cirese, Oggetti, segni, musei, Einaudi, 1977
A. M. Cirese, Intellettuali, folklore e istinto di classe, Einaudi, 1976
A.M. Cirese, P. Clemente, Raccontami una storia. Fiabe, fiabisti, narratori, Edizioni Museo Pasqualino, 2021
A. Di Nola, Gi aspetti magico-religiosi di una cultura subalterna, Boringhieri, 1976
L.M. Lombardi Satriani, Folklore e profitto. Tecniche di distruzione di una cultura, Edizioni Museo Pasqualino, 2021 (ed. orig. 1973)
A. Milillo, La vita e il suo racconto. Roma, Casa del libro, 1983
C. Gallini, Il consumo del sacro. Feste lunghe in Sardegna, Bari, Laterza, 1971
A. Rossi, Le feste dei poveri, Bari, Laterza, 1969
Frequency
Attendance is optional, but highly recommended.
Exam mode
The evaluation takes place with an oral exam; the quality and completeness of learning, the autonomy of judgment and reasoning, the acquisition and mastery of the specific demo-ethno-anthropological language, and active participation are taken into consideration. The subjects developed in class and the seminar exercises supported by them as ongoing tests which are valid as an exemption from a part of the program will also be assessed for those attending.
Bibliography
E.V. Alliegro, Antropologia italiana. Storia e storiografia 1869-1975, Firenze, SEID, 2011. P. Apolito, Internet e la Madonna, Milano, Feltrinelli, 2002. P. Apolito, Ritmi di festa. Corpo, danza, socialità, Bologna, Il Mulino, 2014. F. Dei, Cultura popolare in Italia, Bologna, Il Mulino, 2018. F. Faeta, Strategie dell'occhio, Milano, FrancoAngeli, 2003. F. Faeta, Le ragioni dello sguardo, Torino, Boringhieri, 2011. F. Faeta, La passione secondo Cerveno. Arte, tempo, rito, Milano, Ledizioni, 2019. F. Faeta, Il nascosto carattere politico. Fotografie e culture nazionali nel secolo Ventesimo, Milano, FrancoAngeli, 2019.D. MacDougall, Cinema transculturale, Nuoro, Edizioni ISRE, 2015. F. Marano, Il film etnografico in Italia, Bari, Edizioni di pagina, 2007. E. Moro, La dieta mediterranea. Mito e storia di uno stile di vita, Bologna, Il Mulino, 2014. B. Palumbo, L'Unesco e il campanile, Roma, Meltemi, 2003. L. Piasere, L'etnografo imperfetto. Esperienza e cognizione in antropologia, Bari, Laterza, 2002. G. Pizza, L'antropologia di Gramsci. Corpo, natura, mutazione, Roma, Carocci, 2020. A. Ricci, Il secondo senso. Per un'antropologia dell'ascolto, Milano FrancoAngeli, 2016. A. Sobrero, Ho eretto questa statua per ridere. L'antropologia e Pier Paolo Pasolini, Roma, CISU, 2015. V. Teti, Quel che resta. L'Italia dei paesi tra abbandoni e ritorni, Roma, Donzelli, 2017.
Lesson mode
The course is divided into two modes: a series of frontal lessons with extensive use of multimedia equipment; a series of seminar exercises with critical readings on the different topics covered in the course starting from books/articles and other materials taken from the indicated bibliography. In consideration of the application of the skills indicated in the Objectives (development of critical autonomy and use of the specific language learned), particular attention will be paid to the readings entrusted to the students and these exposures may constitute tests for exemption from a part of the program. Attendance is optional, but highly recommended.