Course program
The student, at the end of the course, will have a general knowledge of all the types of archives and will acquire the mastery of the various producers and of the different degrees of description. To achieve these objectives will be joined to the lectures also exercises and workshops specifically set up in order to enhance and promote the interests of the student (from archives containing ancient documentation to contemporary ones).
Prerequisites
Anything
Books
Francesca Nemore, Gli archivi editoriali tra strategie industriali e strategie culturali, in La Casa editrice Laterza e il suo archivio, a cura di Giorgio Nisini, Roma, Edizioni di Storia e letteratura, 2025, pp. 17-25
Mariangela Rapetti, Prefetture e manicomi tra Ottocento e Novecento: il caso di Cagliari, in Gli archivi delle Prefetture. Un universo complesso tra storia e amministrazione, a cura di Annantonia Martorano, Torre del Lago - Lucca, Civita editoriale, 2022, pp. 5-23
Francesca Nemore, Minerva: «Mille dea est operum» E mille sono i suoi archivi. Il patrimonio archivistico della Sapienza Università di Roma, in Nuovi annali della Scuola speciale per archivisti e bibliotecari, 34 (2020), pp. 271-288
Cecilia Tasca, Pubblici o privati? Sulla natura degli antichi istituti di credito agrario, in Riallacciando i fili pendenti. Archivi, istituzioni e memoria, a cura di Bianca Fadda, Andrea Pergola, Mariangela Rapetti, Giampaolo Salice, Eleonora Todde, Lucca, Civita Editoriale, pp. 179-203
Francesca Nemore, Il coraggio di essere donna. Racconti di scienza e di viaggio nell’archivio di Ginestra Giovene Amaldi, in Caffè Storico Lucchese, a. X, n. 18 (2025), pp. 11-28
Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL, Non solo scienziati. Sguardi indiscreti sulla scienza attraverso archivi e biblioteche personali, Roma, Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL, 2025 (un saggio a scelta tra quelli presenti nella seconda parte del volume)
Frequency
Optional but highly recommended
Exam mode
At the end of the course, the student must demonstrate: that he/she has learned the main principles of archival theory and practice, and their evolution over the centuries; he/she has acquired the proper vocabulary of the discipline, and how to communicate inside the archival community and to the outside public of archives.
The exam will take place orally at the end of the course.
Lesson mode
The course shall be composed of:
- Lectures, providing students with notions on archival theory, and on history of archives, as needed for the carrying out archival activity
- Training tutorials, that will allow students to approach the reality of archives, and become familiar with the practice of archival work
- Monographic lessons and seminars that provide the student with insights on issues central to the development of the discipline